Miko: koffie om te relaxeren

Miko KoffieMeestal zal men een kopje koffie met Nederlanders linken, toch weten de meeste Belgen een lekker kopje koffie te waarderen. Om die reden mogen we in België dan ook fier zijn met ons Belgisch koffiemerk: Miko.

 

 

Het ontstaan van Miko

De wieg van het bedrijf Miko stond begin 1800 bij Leo Michielsen. Met de eerste letters van zijn familienaam en de eerste letters van het woord koffie brouwde hij de naam van zijn bedrijf. Aanvankelijk was het de bedoeling van Michielsen om koloniale waren te verkopen, maar al gauw koos men er voor om de aandacht vooral te richten op het branden van koffie. Het bedrijf groeide heel snel uit en stelt ondertussen meer dan 600 personeelsleden te werk. Momenteel is Miko niet alleen op de Belgische markt actief, maar ook in Frankrijk, Nederland, Engeland, Duitsland, Polen, Tsjechië, Slowakije en Australië.

De specialiteit van Miko

De activiteiten van Miko zijn sedert de jaren ‘70 vooral gespitst op het verbruiken van koffie buitenshuis. Miko richt zich voornamelijk naar de bedrijven en naar de horeca. Rond het begrip “koffie verkopen” werd een netwerk gebouwd van service, leveringen, tele-verkoop en bijproducten. Het hoeft u dus niet te verbazen als u in een bedrijf een kopje Miko koffie wordt aangeboden.
Een andere specialiteit van Miko is de filter voor één kopje koffie. In 1958 kwam Miko met deze filter op de markt, wat meteen kon rekenen op een groot succes, vooral in de horeca.

Bijkomende activiteit van Miko

Door het op de markt brengen van een filter voor één kopje koffie, kwam Miko in een andere wereld terecht, namelijk die van de kunststof. Aangezien deze filter uit kunststof vervaardigd wordt, begon Miko zich meer en meer in te leven in de verwerking van kunststof. Ondertussen is het verwerken van kunststof een tweede kernactiviteit van Miko geworden. Hierbij produceert men hoogwaardige kunststofverpakkingen. Deze worden voornamelijk gebruikt in de voedingsindustrie, maar ook in de wereld van de cosmetica.

Miko en fair trade

Miko geeft de consumenten de kans om op een verantwoorde manier koffie te drinken. Via het Puro project wordt koffie gedronken die enerzijds de arbeidsomstandigheden van de koffieboeren in de Derde Wereld helpt verbeteren. Anderzijds heeft Miko er zich toe verbonden om een financiële bijdrage te leveren voor het regenwoud te beschermen. Men dit doet per kilo Puro koffie die er verkocht wordt. Puro is een uitstekende koffie die uitstraalt dat er een boodschap achter schuil gaat. Op die manier geniet de consument niet alleen van een lekkere koffie, maar vooral van een (h)eerlijke koffie.