Wie koffie zegt, zegt Douwe Egberts

Het Nederlandse bedrijf Douwe Egberts staat wereldwijd bekend om zijn koffie. Het succesverhaal van Douwe Egberts is als het verhaal van een muis die een olifant werd; maar hier gaat het dan van kruidenierswinkeltje tot wereldgigant.

De geschiedenis van Douwe Egberts

Douwe Egberts is een bedrijf uit Nederland dat handelt in koffie, thee en nog andere levensmiddelen. Momenteel is dit bedrijf en het merk Douwe Egberts wereldwijd bekend, maar het startte in 1753 als een “winkel in koloniale waren” in het dorpje Idskenhuizen in Nederland. Egbert Douwes gaf samen met zijn vrouw hun winkeltje de naam “de witte os”. Zij verkochten er voornamelijk kruidenierswaren, chocolade en de toen reeds gekende zuidelijke vruchten. Douwe_Egberts
In 1780 nam de zoon van het echtpaar de winkel over. Deze zoon heette Douwe Egberts. Hij gaf dus zijn naam aan het bedrijf. Douwe Egberts begon meer tijd te steken in het meleren (of mengen) van koffie, thee en tabak. Dit was niet zonder succes, want de activiteiten van het kleine winkeltje begonnen uit te breiden buiten de grenzen van het dorpje Idskenhuizen. De expansie van het bedrijf Douwe Egberts had hiermee een aanvang genomen. Na de dood van Douwe Egberts ging deze expansie verder en begon men ook buiten Nederland uit te breiden.

Douwe Egberts breidde uit en nam bedrijven over

De groei van het bedrijf Douwe Egberts was niet van de minste. Er werden in de loop van de geschiedenis van het bedrijf ook nog andere bedrijven (dochterbedrijven) opgericht en er werden bedrijven opgekocht. Zo zijn een aantal bekende merken als Pickwick en Van Nelle ook bedrijven van Douwe Egberts. In 1987 werd het bedrijf Duyvis overgenomen, dat later in 2006 opnieuw verkocht werd aan de frisdrankenproducent Pepsi Cola. Ook de bedrijven die zich toespitsten op tabak werden verkocht aan Imperial Tobacco.

De filosofie van het bedrijf Douwe Egberts

Douwe Egberts is uitgegroeid tot een bedrijf dat zich hoofdzakelijk nog bezighoudt met producten die gelinkt kunnen worden aan koffie. Men heeft binnen het bedrijf vijf pijlers die men indachtig is en waar men sterk aan vast houdt:

  1. Het telen van koffie op een menswaardige en duurzame manier laten verlopen.
  2. Verpakkingen gebruiken die voldoen aan de normen van milieubewust handelen.
  3. Het transport van goederen zo efficiënt en milieubewust laten verlopen.
  4. De consumptie van de producten op een verantwoorde manier laten gebeuren waarbij de consument uitgebreid wordt geïnformeerd over hoe men zo energiezuinig mogelijk koffie kan zetten. Ook wordt gestimuleerd om duurzame koffie te gebruiken.
  5. Maatschappelijke betrokkenheid met een grote aandacht aangename en veilige buurten om in te leven.